معدن

معدن

این وبلاگ محلی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث علمی و مهندسی و دریافت جزوات درسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است. مخاطب پست های این وبلاگ ، دانشجویان و تمام علاقمندان علم و دانش هستند.
تصویر بالا یکی از برخورد دهنده های بزرگ هادرونی (LHC) مرکز تحقیقات CERN است.

کلمات کلیدی

مولد ترموالکتریک چیست؟

سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ق.ظ

مولدهای ترموالکتریک ابزارهای حالت جامد هستند که گرما را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می‌کنند وبرعکس... در واقع اگر در دوطرفشان اختلاف دما بوجود آید،مانند باطری عمل میکنند و اگر به باتری وصل شوند بین دو طرف آنها اختلاف دما بوجود می آید !

برعکس موتور های حرارتی معمول، مولدهای ترموالکتریک دارای اجزای متحرک نبوده و کاملاً بی صدا می‌باشند...درست مثل خازن و دیود و ترانزیستور یک المان محسوب میشوند که نحوه کارکرد و کاربرد های این المان با ارزش در ادامه مطلب به تفصیل(!) آورده میشود...

 

اثر سیبک (seebeck effect)

  فیزیکدان آلمانی توماس سیبک: در سال 1821میلادی متوجه پدیده خودش(!) شد.او مشاهده کرد که اگر در محل اتصال دو فلز مختلف،دما زیاد شود و دو سر باقیمانده از هر فلز در دمای پایینتری قرار گیرد، بین آن دو سر آزاد اختلاف پتانسیل الکتریکی ایجاد میشود...آرام... 

 

 

از اتصال ایندو فلز به هم یک سلول فلزی از نوع ترموالکتریک بوجود می آید. 

این اختلاف پتانسیل از مرتبه هزارم ولت است پس هنگام آزمایش این پدیده لازم نیست نگران برق گرفتگی باشید!

اینجا رو ببینید:

خوب این اختلاف ولتاژ از کجا میاد؟!!

فلزات میلیون ها الکترون آزاد در شبکه خود دارند ؛ وقتی دمای قسمتی از فلز زیاد و گرما از نقطه داغ تر به نقطه سرد تر منتقل میشود، الکترون های آزاد در قسمت گرمتر که دارای سرعت ارتعاش بیشتری نسبت به الکترون های قسمت سرد فلزند دوست دارند جایگاه خود را ترک کنند و به سمت بخش سردتر فلز پخش شوند و این یعنی به هم خوردن تعادل الکتریکی در فلز و ایجاد یک میدان درون ماده.


این میدان از پخش شدن بیشتر الکترون ها که میخواهند در انتقال گرما سهمی داشته باشند جلوگیری میکند و این دو(جابجایی الکترون های آزاد و افزایش میدان الکتریکی مخالفت کننده)سریعا به تعادل میرسند.

اندازه این ولتاژ برای هر فلز متفاوت است.در واقع ولتاژ ایجاد شده به دو عامل بستگی دارد:

1- اختلاف دمای منبع گرم و سرد

2- جنس فلز

   

                                                                                              

                                                                                                           

 

  در رابطه بالا s یک ضریب است و به ضریب سیبک معروف است و واحد آن معمولا به μV/K (میکرو ولت به کلوین) بیان میشود. یک میکرو ولت بر کلوین ضریب سیبک فلزی است که اگر در دو سر آن 1k اختلاف دما ایجاد کنیم ، اختلاف پتانسیلی معادل یک میکرو ولت در دوطرفش ایجاد میشود.در جدول زیر ضریب سیبک چند عنصر آورده شده:

ضرایب سیبک در این جدول همانند جدول سری الکتروشیمیایی نسبت به یک عضو (در اینجا پلاتین که ضریب آن −5 μV/K است) بیان شده اند وخود پلاتین صفر در نظر گرفته میشود و در ضمن همه اعداد مربوط به دمای اتاق هستند.به عبارت دیگر فلزی ماند نیکل که در جدول 15- است،در واقعیت اگر یک کلوین به دوسرش اختلاف دما اعمال شود،تبدیل به نیم سلول 20 میکرو ولتی میشود!! نه 15 میکرو ولتی...   

  

   هر چند با سری کردن چند صد سلول از عناصر بالا میتوان در اختلاف دما های مثلا ده درجه ای به ولتاژ چند ولتی رسید اما این مواد برای ساخت المان های ترموالکتریک به صرفه نیستند.ترکیب هایی ساخته شده اند که ضریب سیبک بسیار بزرگ تری نسبت به عناصر خالص دارند.این مواد از ترکیب نیم رسانا ها با عناصر دیگر بدست آمده اند.جدول زیر را با جدول قبلی مقایسه کنید:

واضح است که ترکیبات نیمرسانا عملکرد ترمو الکتریکی بهتری نسبت به فلزات از خود نشان میدهند. علاوه بر این ضریب هدایت گرمایی فلزات خیلی بیشتر از نیمرسانا هاست و اگر از فلزات به جای نیمرسانا ها استفاده کنیم گرمای زیادی بی رویه منتقل میشود بدون آنکه ولتاژ قابل توجهی ایجاد کند!

   پس بهترین گزینه ها ترکیبات نیمرسانا هستند که بزرگترین ضرایب سیبک از آن آنهاست!! (ترکیباتی که در میانه جدول بالا خودنمایی میکنند)

درست مثل سلول های فلزی ، سلول های نیمرسانا هم از دو نیم سلول (یکی با ضریب منفی و یکی با ضریب مثبت؛بطوریکه بیشترین اختلاف ولتاژ بوجود آید) ساخته میشوند:

در تصویر بالا یک نیمرسانای نوع n ویک p به چشم میخورد.نیمرسانای n همانند اکثر فلزات عمل میکنند و الکترون هایی که در نوار رسانش قرار گرفته اند در رسانش گرما از منبع گرم به سرد شرکت میکنند و همین عمل در نوع p بوسیله حفره ها انجام میپذیرد.چون بار حفره ها مخالف بار الکترون ها و هم اندازه است، ولتاژ نیمرسانای n و p در سلول خلاف یکدیگر است و اگر بالای این دو تکه نیمرسانا با یک سیم به هم متصل گردد ولتاژ سلول همان اختلاف پتانسیل دو پای این دو نیم سلول که در منبع سرد قرار دارند است:

 

در ضمن دلیل استفاده از پوشش سرامیک ، جلوگیری از سوختن نیمرسانا در دما های بالای منبع گرم و همچنین پخش کردن گرماست. به سه تکه فلز رسانا که دو سر نیمرسانا ها را به هم وصل کرده و همچنین به پای آنها هم متصل شده اند دقت کنید.

ولتاژ سلول از دو پای نیمرسانا خوانده میشود.

تا اینجا بهینه ترین روش و موادی که میتوان در ساخت یک سلول ترموالکتریکی به کار برد را یاد گرفتیم. حالا ببینیم این سلولها چطور در کنار همیگه و بصورت سری عمل میکنند تا ولتاژ ناچیز خودشونو با هم جمع کنند و به مقادیر قابل استفاده برسونن؟؟

اینطوری:

 

زوجهای قرص N/P به گونه ای شکل داده شده اند که از نظر الکتریکی با هم سری ولی از نظر گرمایی با هم موازی می باشند.در شکل بالا 5 سلول کامل مشاهده میشود که بطور متوالی متصل شدند تا ولتاژ خوبی حاصل شود.

سازندگان این المان ها به یک ردیف هم بسنده نمیکنند و سلول ها را در یک فضای دو بعدی میگسترانند ؛ این تصویر برش خورده اولین تصویر بالای صفحه است:

 


اندازه هر المان ترموالکتریکی بین  0.25 *  0.25 اینچ مربع تا تقریبا 2×2 اینچ مربع تغییر می کند .

تصویر زیر نحوه نامگذاری خنک کننده ترموالکتریک رو نشون میده:

همون طور که گفته شد تبدیل انرژی از هر دو طرف امکان پذیر است.TEC مخفف thermo electric cooler و TEG مخفف  thermoelectric generator است.اساس کار TEC مشابه اساس کار TEG است.با این تفاوت که اثری که تا کنون شرح داده شد و اساس کار TEG بود ، اثر سیبک گفته میشود و به پدیده برعکس آن یعنی ایجاد اختلاف دما با مصرف توان الکتریکی، پدیده پلتیر(peltier dffect) میگویند.

TEC ها برای استفاده های خنک کنندگی استفاده میشوند و TEG ها برای تولید توان الکتریکی از اختلاف دما...

 

مزایای سیستم ترمو الکتریک



انتخاب فن آوری سرمایشی به نیازهای خاص هر کاربرد بستگی دارد، اما خنک کننده های ترمو الکتریک فوائد متفاوتی در مقایسه با سایر فن آوریها دارند :

· خنک کننده های T E هیچ قسمت متحرکی ندارند و بنابراین مراقبت کمتری لازم دارند.

·  آزمایش طول عمر نشان داده که طول عمر وسایل T E بیش از صد هزار ساعت در شرایط کار پایدار است .

· خنک کننده های T E محتوی کلروفلوروئید کربن یا مواد دیگری نیستند که نیاز به پرکردن مداوم داشته باشد 

·  کنترل دما تا جزئی ترین بخشهای یک درجه به راحتی با سیستم T E ممکن است .

· خنک کننده های T E در محیط هایی که خیلی مهم ، خیلی حساس یا خیلی کوچک هستند جهت خنک کنندگی استفاده می شوند.

· عملکرد خنک کننده های T E بستگی به محل و موقعیت هندسی ندارند .

· جهت تخلیه گرما در یک سیستم T E کاملآ قابل برگشت است . تغییر پلاریته منبع DC  باعث می شود که گرما در جهت دیگری تخلیه شود . به این ترتیب یک خنک کننده نیز می تواند مانند یک گرمازا عمل کند .




اینو ببینید:

 

اگر سوالی براتون باقی موند میتونین این پایین بپرسین.
در پست بعدی کاربرد های جالب این ابزار رو براتون میذارم... 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۱

نظرات  (۴۳)

سلام.
نسبت ضریب توان تولیدی این المان به توان مصرفی آن چه قدر می باشد؟یعنی با یک توان ورودی خاص اختلاف دمایی به وجود میاد. آیا با ایجاد همون اختلاف دما می توان همون توان را گرفت؟ممنون از توجهتون
پاسخ:
سلام
بازده تبدیل کننده های ترمو الکتریک حدود 8 درصد مقدار ایده آل کارنو است
یعنی اگر مثلا شما یکبار TEG  بذاری بعدش برق ذخیره شدتو با TEC مصرف کنی و اختلاف دما هم توی هر دو مرحله 60 درجه (گرم = 80 درجه سانتیگراد و سرد = 20 درجه) باشد ،بازده کار شما حدود دوصدم درصد ، درسته(!) ، 0.02% خواهد بود ...!
این کار به صرفه نیست ... :))))
البته اخیرا روشی بر پایه تونل زنی الکترون پیشنهاد شده که از بازده بسیار بالاتری از ترموالکتریک های سنتی برخوردار است ؛ بازدهش توی سرد کردن حتی از خنک کننده های کمپرسوری (همون یخچال آشپزخونه) بیشتره.لینک زیر مربوط به سایت گروهیه که با برند : CoolChips دارن روی این ایده کار میکنن ::
http://www.coolchips.gi/technology/ccalc.shtml 
حداکثر برقی که میتوان از سری کردن این teg ها بدست آورد چقدر است؟آیا میتوان از بکاربستن چندین teg به مگاوات برق دست یافت؟
پاسخ:
ژنراتور های ترموالکتریک تجاری که 5cm x 5cm اندازشونه توان نامی حدود سه چهار وات توی 12ولت دارن...به لینک زیر نگاه کن:
http://espressomilkcooler.com/teg-power-generator-thermoelectric-generator/
اما این که بخوایم سری ببندیم تا به توان زیاد برسیم(مثلا 1MW) ، باید حد اقل 250 هزار تایی از اینارو سری کنیم(!)
ولتاژ دوسرشون هم توی این توان به حدود 3میلیون ولت ! میرسه... 250000*12=3000000ولت
در ضمن اگه به فکر موازی کردن هم بیفتین، باید گفت که مقاومت هر کدوم از این مولد ها بسیار کمه و چون هیچ دو مولدی که باهم موازی میشن اختلاف دما و در نتیجه اختلاف پتاسیل دقیقا مشابهی ندارن ، حلقه های جریان با آمپر بالا و توان زیاد که توان تلف شده حساب میشه بین خود مولد های موازی شده رد و بدل میشه و موازی کردن اونها مردود حساب میشه (در کل موازی کردن هر دو یا هر چند منبع ولتاژی مردود است).
اما یک روش وجود داره که ولتاژ خروجی میتونه الزاما مجموع ولتاژ همه ی مولد ها نباشه و دست ماست . اون هم مدار های تغذیه سوئیچینگ(switching power supplies) هست. با استفاده از این مبدل ها میتونین هر ولتاژ مستقیمی رو به هر ولتاز مستقیم دیگه ای با بازده بالا تبدیل کنین. در واقع برای رسیدن به توان از مرتبه ی مگاوات با استفاده از مولد های تجاری که توی بازار پیدا میشن ،         باید 250000تا رو سری کرد و پعد با مدارهای سوئیچینگ قدرت(power switching dc to dc power supplies) ولتاژ 3میلیون ولت رو به مثلا 30 ولت مستقیم تبدیل کرد و اگه بخوایم به برق متناوب تبدبل کنیم باید با استفاده از اینورتر پاور                       (power voltage inverter)  این کارو کرد. مدار ها و طرز کار هر کدوم توی نت بطور مبسوط(!) هست...
استفاده ی متوالی از ایندو (مبدل سوئیچینگ و بعد از آن اینورتر ولتاژ) بازده رو خیلی پایین میاره،(بازده این تبدیل برابر ضرب بازده های دو مرحله است) در حالیکه اگر بخوایم نیروگاه درست کنیم یا یک مصرف کننده ی پرتوان رو تغذیه کنیم باید خروجیمون ولتاژمتناوب باشه اونم از مرتبه ی 20 تا 400 کیلو ولت برای نیروگاه و مرتبه ی چند صد ولت برای کارخونه ها و مصرف کننده های پر توان؛ در نتیجه روش فعلی یعنی ژنراتور های الکترومغناطیسی و ترانسفورماتور ها برای تبدیل ولتاژ بازده به مراتب بیشتری(بازده ترمودینامیکی توربین بخار در نیروگاه ها حدود 60 درصد و بازده ژنراتور حدود 95 درصد و بازده ترانسفورماتور مبدل ولتاژ حدود 98 درصد است که بازده کل چرخه حدود  50% بدست می آید)؛حال آنکه فقط بازده مرحله ی اول برای مولد ترموالکتریک که باید با بازده توربین در نیروگاه رقابت کنه 8 درصد چرخه ی کارنو (!) یعنی حدود 0.02% است و همین جا کاملا از گردونه ی رقابت میلیون ها کیلومتر شوت میشه...!!!
برای بهبود این مشکل میتونیم مساحت سطح تماس هر نیم سلول رو در همون ابتدا ی طراحی مولد بسیار زیاد کنیم ؛ اینطوری میشه با همون ولتاژ 12 ولت به توان های بالاتر از مرتبه ی مگاوات برسیم ...
اِ اِ اِ اِ اِ....شدکه ...
آره پس میشه...
ولی با بازده پایین...
خیییلییی پاییین...
موفق باشی...

سلام. می خواستم بدانم اگر ما اختلاف دمای دو وجه یک TEC را به حداکثر خود برسانیم، این TEC به اندازه حداکثر توان مصرفی خود تولید برق خواهد کرد؟
پاسخ:
سلام.
رسوندن اختلاف دمای یک کولر ترموالکتریک به حداکثر مقدار خودش باعث میشه بیشترین توان رو تولید کنه اما این توان بسیار کمتر از حداکثر توان مصرفیش موقع سرد کردنه.
مثلا شما اختلاف دمای 100درجه ایجاد میکنین که یک طرف 0 درجه و طرف دیگه 100اعمال شده و حد اکثر دمای مجاز هم 100درجه است(برای جلوگیری از ذوب شدن) و در این حالت تولید توان الکتریکی به مثلا 10وات میرسه اما اگه همین 10وات توان الکتریکی رو بهش بدین توان بسیار کمتری به عنوان خنک کننده به صورت گرما پمپ خواهد کرد (چیزی حدود 1وات) این سوالی که شما پرسیدین روح مشابهی با سوال اولتون [1] داره امید وارم الان دیگه به پاسخش رسیده باشید.
[1] کنجکاو: "سلام.نسبت ضریب توان تولیدی به..."
۳۰ تیر ۹۵ ، ۲۱:۲۸ سلیانمحمدی
باسلام وتشکر از مطالب مفید ی که برای آگاهی و تجربه های علمی مردم بروی سایت قرار می دهید وبه خصوص مطالب ویژه ترموالکتریک احترامآ به عرض می رسانم اینجانب بعد چندین سال تحقیق در رابطه با مطلب فوق توانستم راهی بیابم که راندمان انها راتا 50%بالا ببرم لذاخواهشمندم مرا برای ارایه یافته هایم راهنمای کنید. 
پاسخ:
سلام.تبریک میگم...!
اگه مطمئن هستید که روش شما توی کشور نو هست بهتون پیشنهاد میکنم قبل از اینکه هر کار دیگه ای انجام بدین، تکنیک خودتونو ثبت رسمی(ثبت اختراع)بکنید چون 50درصد ارتقا واقعا قابل توجهه ؛ و در صورت ارائه اولین نمونه شما امکان مهندسی معکوس روش وجود داره و شما در صورت عدم ثبت هیچ حق معنوی بر این روش نخواهید داشت.بعد از ثبت اختراع و راحت شدن خیال از سودجویان کافیه برای ارائه ی روش خودتون در هر جایی گواهی ثبت اختراع به همراه خلاصه طرحتون که یکبار طی عملیات ثبت تنظیم شده، را به اون شخص(مثلا اسپانسر) ارائه بدین ....
اینم سایت ثبت اسناد برای ایجاد حق معنوی: www.ssaa.ir
آرزوی موفقیت.
سلام اگه دوتارو به هم بچسبونیم به صورتی که سمت گرم یکی به طرف سمت سرد اون یکی باشه در صورتی که اختلاف دمای هر المان 70 درجه باشه با این روش میتونم اختلاف دمای 140 درجه داشته باشم وبرای الما نم مشکلی بیش نمی یاد ممنون می شم اگه جواب بدین
پاسخ:
سلام
اگر برای اختلاف دمای 140درجه که شما میخواین داشته باشین،دمای طرف گرم خنک کننده ی دوم که طرف سردش به قسمت گرم خنک کننده ی اول وصل شده، از حد اکثر دمای مجاز اون خنک کننده بیشتر نشه مشکلی نباید بوجود بیاد؛ اما باید به این نکته توجه کنید که این کار(سری کردن گرمایی دو تا خنک کننده) دمای قسمت گرم دومین المان رو خیلی بالا میبره و کار منطقی ای نیست.این کار فقط توان الکتریکی زیادی رو تلف میکنه.
سلام . اگر طرف گرم خنک کننده رو سرد کنیم بازده دستگاه بالا میره ؟؟
پاسخ:
سلام
بله
راندمان عملکرد(COP) برای المان های سرد کننده بین 0.4 تا 0.7 هست.
این عدد در بازده آرمانی کارنو ضرب میشه و بازده عملی رو به ما میده؛ بازده کارنو هم تابع اختلاف دمای منبع گرم و سرد هست، پس هر چی قسمت گرم المان توی دمای پایین تری نگه داشته بشه، نسبت به یک توان الکتریکی خاص که مصرف میکنیم، میتونیم گرمای بیشتری رو در ثانیه پمپ کنیم.
با سلام
ممنونم از مطلب خوبتون
سوال من اینه که tec و teg از لحاظ ساختاری باهم تفاوت دارند؟دقیقا فرقشون چیه؟؟؟من میخوام از گرما برای شارژ باتری استفاده کنم ولی قیمت teg خیلی بیشتر از tec است، دلیلش چیه؟ میشه از tec برای این کار استفاده کرد؟راندمان tec کمتره آیا؟


پاسخ:
سلام.
بشتر اختلاف قیمت TEG و TEC به خاطر محافظتیه که باید توی TEG از المانها در مقابل سوختمن در طرف گرمشون میشه و ترکیباتی که در المانها ی TEG  استفاده میشه قیمت بالایی دارند و باید بدون اینکه عملکرد سیبک انها زیاد تحت تاثیر قرار بگبره باید دمای ذوب و دمای سوختن(واکنش با اکسیژن هوا) و یا تغییر ماهیت بالا بره تا قسمت گرم خاصیتش عوض نشه؛ در کل چون دمای قسمت گرم توی مولد های الکتریکی بیشتر از دمای قسمت گرم در مولد های پلتیر یا همون TEC هست، هزینه ی ساخت اونها بشتره وگرنه هر دوی اینها میتونن خواص دیگری رو بروز بدن(اما این کار بهینه نیست!)
سلام.
تشکر از مطلب مفید و توضیحات روانتون.

یه سوال داشتم: TEC به راحتی پیدا میشه ولی می خواستم بدونم از کجا میتونم TEG تهیه کنم؟؟

ممنون
پاسخ:
سلام خواهش میکنم
از ebay !
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xteg.TRS0&_nkw=teg&_sacat=0
سلام

مرسی از مطلب خوبتون. میشه راهنماییم کنین که تو ایران پزوهشکده یا دانشگاهی هست که بشه ضریب سیبک رو برای یه ماده ترموالکتریک اندازه‌گیری کرد
پاسخ:
سلام
راستش نمیدونم توی ایران چه دانشگاهی سرویسشو داره ولی عبارت زیر رو جستجو کنید؛ نتایج و ایده های زیادی برای اندازه گیری ضریب سیبک خواهید یافت:

Seebeck Coefficient Measurement Systems



سلام میخواستم چند شرکت سازنده و فروشنده TEG رو بهم معرفی کنید.
عاااااااااالی بود
 ممنون از وبلاگ خوبتون
۲۱ تیر ۹۶ ، ۱۱:۲۰ امیرحسین حیدری

سلام


میشه معادلات حاکم و لازم برای یک ترموالکتریک TEG بیا کنید  مثلا ضریب سی اینقده ابعاد  اینقده اختلاف دما دو طرف 80 درحه س توان تولیدی چقدره؟


ممنون

پاسخ:
سلام
لینک های زیر شاید بتونه در طراحی به دردتون بخوره:

1- http://www.txlgroup.com/module_design.html
2- https://duepublico.uni-duisburg-essen.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-40348/Chavez_Diss.pdf
3- third Link
معرکه بود مطلبتون، ممنون از زحماتتون.
دانشگاه mit داره روی پنل های خورشیدی کار میکنه که به جای استفاده از فوتون های نور از گرمایش آن برای تولید برق استفاده کنه. نکته کار مثل cob led هست. یعنی تمرکز بالای المان های teg
سلام
من واسه پایان نامم باید از ژنراتور ترموالکتریک استفاده کنم که مدل خاصیه ولی توی بازار ایران پیدا نمیشه سفارش دادن هم هزینه بر و وقت گیره من واسه جایگزین کردن ی مدل دیگه بنظرتون باید به چه نکاتی توجه کنم؟
مدل اصلی اینه HT6-12-40
از کمکتون مچکرم
پاسخ:
سلام
اگر براتون مهم نیست که دقیقا ابعاد در حد میلیمتر یکسان باشند، کافیه به موارد زیر در دیتاشیت المان های دیگه ایکه در بازار میشه پیدا کرد دقت کنین و نزدیک ترینشونو از نظر این موارد انتخاب کنین، البته توی بازار با مشخصات مدلی که گفتین، حالا 10 درصد اینور اونور راحت پیدا میشه.
1- Hot Side Temperature (°C)
2- Qmax (Watts)
3-Delta Tmax (°C)
4-Imax (Amps)
5-Vmax (Volts)
6-Module Resistance (Ohms)
این موارد مربوط به مشخصات عملکردیِ یک المان ترموالکتریک میشن، در اکثر جاها وقتی یک چیزی خودش گیر نیاد کافیه بگردیم دنبال بخش Performance Specifications در سند داده ها و مشخصات یا به اصطلاح Datasheet اون محصول.
Datasheet المانی هم که شما گفتین رو این پایین میتونین دانلود بفرمایین(6 مورد ذکر شده از اهمیت بیشتری در پیدا کردن مدل مشابه در بازار برخوردارند):
https://assets.lairdtech.com/home/brandworld/files/THR-DS-HT6,12,F2,4040,11,W6.pdf
با سلام و سپاس فراااوان از مطالب خوبتون.
من می خواستم یک شارژر موبایل بسازم که با گرمای بدن بتونه موبایل رو شارژ کنه، یعنی توان حدود 1w و ولتاژ 5 ولت منتهی چند تا مشکل داشتم که ممنون می شم اگر راهنماییم کنید:
1) نمی دونم TEG یا TEC مورد نظر رو چطور انتخاب کنم و اصلا از کجا خریداری کنم!! باید بتونم توان زیادی از قطعه ی مورد نظر بگیرم چون می خواستم ابعاد بخشی که جذب گرما می کنه در حد یک مچ بند باشه، که اصلا نمی دونم ممکن هست یا خیر؟!!
2) نمی دونم مدارات دارای TEC رو در چه نرم افزاری می تونم شبیه سازی کنم!!
3) اگر برای مدارBooster هم که بهینه باشه،لینک پیشنهادی دارید خییلی ممنون خواهم شد.

پیشاپیش از راهنماییتون نهایت سپاس رو دارم.

پاسخ:
سلام
1) در پاسخ به اینکه اینکار امکانپذیر و یا به صرفه هست یا نه، اگر به لینک خبر زیر تگاه کنید، (یک دستبد که با مواد نسبتا بهینه ای تونستن از مساحت 10*10 سانتی متر و فقط از نشتی گرمای بدن، به توان 40 میلی وات دست پیدا کنن. این در حالیه که بعضی ساعت های مچی که با این تکنولوژی کار میکنن، حدود 10میلی وات بر هر سانتی متر مربع توان تولید میکنن) و با مقایسش متوجه فاصله ی تکنولوژی های حال حاضر با توان مورد نیاز 1وات میشین.

http://newatlas.com/wearable-thermoelectric-generator/31617/
 
2) نمیدونم:)
3) اینو هم نمیدونم:))
واقعا ممنون از وقتی که گذاشین و اینقدر کامل و روان توضیح دادین
عالی بود ممنون
پاسخ:
ممنون از شما که تا آخر پست را دیدین و خوندین:)
سلام من قراره یه ماشین الکترو شیمیایی درست کنم ک برای تولید برق لازم برای حرکت ماشین میخام از ترمو الکتریک استفاده کنم ولی نمیدونم از چه نوعش و اطلاعات بیشتری لازم دارم میخاستم ببینم میشه باشما بیشتر در ارتباط باشم از طریق ایمیل؟ 
پاسخ:
سلام، البته؛ mohammad.eth95@gmail.com .
سلام
ما سه عدد پلتیر را روی یک صفحه مسی نصب کردیم کنار هم صفحات گرم رو به پایین و صفحات سرد رو به بالا و توسط آب گرما را میگیریم ولی دمای سرد ما به اندازه کافی پایین نمی آید چرا؟
میخواهیم آب را یخ بزنیم

پاسخ:
 سلام
مطمئن بشین که قسمت گرم رو به خوبی خنک میکنید، جریان رو با بالا بردن ولتاژ تا حد مجاز المان،بالا ببرین.
 
سلام.
داشتم دنبال راهی میگشتم که مصرف آب حدود 20 لیتر در ثانیه رو برای نیروگاه 500 مگاواتی کم کنم . به وبلاگ شما رسیدم .
نیروگاه های سیکل ترکیبی که تو ایران بهینه ترین نیروگاه محسوب میشن همچنان مصرف آب زیادی دارن . 
با توجه به اینکه بیشتر مصرف آب برای خنک کردن نیروگاه استفاده میشه ، این مبحثی که مطرح کردید خیلی جذاب هست .

سلام...می خواستم بپرسم این دستگاه TEC آیا محدویت خاصی در کاربردش وجود دارد؟ به عنوان مثال آیا در تماس پیدا کردن با آب ، مشکلی براش ایجاد نمیشه؟

پاسخ:
سلام بله در طولانی مدت، رطوبت باعث خوردگی در مواد ترموالکتریک میشود(اگر نفوذ صورت بگیره)
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به این لینک نگاه بیندازید.

سلام
ممنون از مطلب مفیدتون
این مواد نیمه رسانا با چه روش هایی می تونن ساخته بشن؟
پاسخ:
سلام
لطفاٌ به بخش 3.8 از PDF زیر نگاهی بندازین که عملیات حرارتی روی پودر های پایه ی AgSbTe2 رو نشون میده؛ Melt Spinning  و Thermal Spray را هم میتوانید به عنوان روش های مرسوم در پروسه ساخت این نیم رسانا ها جستجو کنید.
سلام
من می خواستم از tec برای ساخت‌ آبساز (تبدیل رطوبت هوا به آب ) استفاده کنم. کلا اطلاعات در این زمینه دارید ؟
 ممنون
پاسخ:
سلام
در این مورد به علت بازدهی اندک تکنولوژی TEC نسبت به پمپ های حرارتی کمپرسوری (مکانیکی) استفاده از TEC مقرون به صرفه نیست. اما در مواردی روش کار شده. با جست و جو در youtube  میتونین نمونه هایی ببینین.
عبارت کلیدی: tec water harvesting
سلام خسته نباشید
ترکیب کدوم فلزها  (با توجه به ضریب سیبک) بیشترین بازدهی رو داره 
پاسخ:
سلام
طبق جدول فلزات، بیسموت و سلنیوم 972 μV/K رو تحصیل میکنه.

سلام از اطلاعات مفیدی که ارائه کردید چطوری می توانیم فیلم های ارائه شده را دانلود کنیم

پاسخ:
سلام
میتونین روی لوگوی آپارات توی باکس ویدیو کلیک کنین تا وارد کانال تلگرام وبلاگ بشین و از اونجا ذخیره بفرمایین.
سلام. آیا از این راه میشه برای خنک کردن هیت سینک دستگاه ها مثلا cpu استفاده کرد؟ مثلا خروجی ولتاژ رو به یک لامپ وصل کرد که گرما تبدیل بشه به نور و از شر صدای فن خلاص شد؟
پاسخ:
سلام
بله، فقط سایز مبدل حرارتی کمی بزرگتر میشه، خصوصا اگر بخواین فن رو حذف کنین
سلام می خواستم بدونم آیا امکان درست کردن این وسیله با ابزار ساده هست و ایا میتونیم برق تولید شده را به جایی هدایت کنیم ؟؟
جواب لطفااااااااااااااااا
پاسخ:
سلام
سوالتون خیلی کلی و غیرشفاف هست. بله میشه؛ منظورتون تا چه حد(!) ساده هست و منظورتون از انتقال برق(!) چیه؟ توان الکتریکی به محض تولید یک ماهیت ثابت و مشخص داره و با تمامی روش های شناخته شده قابل هدایت، رگوله شدن و... هست.
سلام
من می خواستم برای کار خوارزمی سال بعدم  یک شارژر گوشی که با استفاده از حرارت لیوانی که توش مایع داغ هست رو درست کنم یعنی لیوان داغ بر روی محفظه ای گذاشته بشه و با تبدیل گرما به الکتریسیته گوشی شارژ بشه میخواستم بدونم از چه وسیله ای برای این تبدیل حرارت باید استفاده کنم آیا با ترموالکتریک امکان ساختش هست (نمونه خارجی دستگاه موجوده ولی هنوز بومی سازی کامل نشده)
سرچ کنید شارژ گوشی با استفاده از سرما و گرما
پاسخ:
سلام
امکانش هست، به این شرط که ماژول مناسب TEG تهیه بشه تا راندمان مطلوب رو داشته باشه
سلام 
خسته نباشید
آیا می توان با استفاده از کنترل ولتاژ یا جریان در المان های TEC حرارت یک طرف آن را کنترل کرد و بر روی یک عدد خاص ثابت کرد. یعنی کنترل دما با استفاده از ولتاژی دو سر المان می اندازیم
سلام من میخوام با استفاده از tec یخچال درست کنم فقط نمی‌دونم چندتا ماژول واسه چقدر فضا کافیه ممنون میشم راهنماییم کنید 
۰۸ تیر ۹۸ ، ۱۸:۰۹ مهران دشتی
سلام 
من رشته تحصیلیم ارتباطی به این مباحث نداره ولی انقدر این مبحث جذاب رو جالب توضیح دادید تا اخر همشو خوندم و واقعا لذت برم مرسییییی :)
من قصد دارم با TEG کولر بسازم :) من یه لینک برای اینکار پیدا کردم اما چقدر پیچیده کار کرده :|
نمی دونستم انقدر م و دستگاه نیاز داره ولی چاره ای نیست میرم تو دل کار ببینم چی میشه البته بعد از تحقیق های بیشتر :)
در این لینک علاوه بر کولر و یا روشن کردن پنکه، شارژ کردن گوشی و روشن کردن چراغ کارهای دیگه رو هم انجام داده که خیلی جالبه و فارسی توضیح داده لینکشو می زارم :
به افتخار دانش :)

لینک :

۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۸:۰۹ احمد حسین پور
سلام بنده دو عدد ترمو الکتریک شش آمپر خریدم که قصد دارم از طرف سرد انها برای سرد کردن آب در حال حرکت استفاده کنم برای اینکار یک رادیاتور کوچک خریدم که ابعاد چهار سانت در چهار سانت و یک ورودی و خروجی آب داره  قصد دارم طرف سرد ترمو الکتریک هر کدوم رو به دو طرف رادیاتور وصل کنم و برای طرف گرم هر کدوم یک رادیاتور الومینیومی و یک فن چهار سانتی خریدم که زمانیکه به برق وصل میشه و گرم میشه بتونم گرما رو توسط دو تا فن از ترمو الکتریکها خارج کنم و برای تبدیل برق یک آداباتور بیست آمپری خریدم سوالم اینجاست که آیا وصل کردن دو ترمو الکتریک شش آمپری و دو فن که مصرف برقشون به نیم آمپر هم نمیرسه باعث سوختن ترمو الکتریکها نمیشه  و آیا سری و موازی وصل کردن ترمو الکتریکها مهم هست؟ و آیا یک فن چهار سانتی میتونه گرما رو از طرف گرم دور کنه و اینکه راهی هست که دمای طرف سرد کمتر بشه 
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۸:۲۲ احمد حسین پور
سلام بنده دو عدد ترمو الکتریک شش آمپر خریدم که قصد دارم از طرف سرد انها برای سرد کردن آب در حال حرکت استفاده کنم برای اینکار یک رادیاتور کوچک خریدم که ابعاد چهار سانت در چهار سانت و یک ورودی و خروجی آب داره  قصد دارم طرف سرد ترمو الکتریک هر کدوم رو به دو طرف رادیاتور وصل کنم و برای طرف گرم هر کدوم یک رادیاتور الومینیومی و یک فن چهار سانتی خریدم که زمانیکه به برق وصل میشه و گرم میشه بتونم گرما رو توسط دو تا فن از ترمو الکتریکها خارج کنم و برای تبدیل برق یک آداباتور بیست آمپری خریدم سوالم اینجاست که آیا وصل کردن دو ترمو الکتریک شش آمپری و دو فن که مصرف برقشون به نیم آمپر هم نمیرسه باعث سوختن ترمو الکتریکها نمیشه  و آیا سری و موازی وصل کردن ترمو الکتریکها مهم هست؟ و آیا یک فن چهار سانتی میتونه گرما رو از طرف گرم دور کنه و اینکه راهی هست که دمای طرف سرد کمتر بشه 
۱۸ تیر ۹۸ ، ۱۹:۱۲ مهران دشتی
سلام آقا احمد خوبی

من نمی دونم آب رو برای مصرفی خوراکی می خوای خنک کنی یا نه، اگر برای مصرف خوراکی می خوای استفاده کنی شاید ایده بهتری برای خنک کردن وجود داشته باشه، من برات چندین ویدیو از یوتیوب و جاهای دیگه می زارم که ایده های خیلی خوبی رو اجرا کردن و نحوه اتصالات هم در اونجا به خوبی نشون داده شده، من خوشحال میشم پروژه ای که داری اجرا می کنی رو ببینم و اگر کمکی از دستم بربیاد دریغ نمی کنم برای این منظور اگر مایل بودی در تلگرام یا ایمیل باهم در ارتباط باشیم .
یوزر تلگرامم : MehranDashti@
لینک های ویدیو :











۱۸ تیر ۹۸ ، ۱۹:۵۸ احمد حسین پور
سلام متشکرم باعث افتخاره حتما مزاحمتون میشم 

سلام

موارد tec  در کاربری teg در  دمای بالا 300درجه سانتیگراد کارایی تولید برق دارند؟

پاسخ:
سلام
عملا نه
۰۱ آبان ۹۸ ، ۲۲:۵۶ حمید رضا زارع

سلام ببشید ایا باتری لیتیم پلیمر این ترمو هارو خراب می کنند؟

پاسخ:
سلام نوع باتری مهم نیست، فقط نباید جریان بیش از حد مجاز رو ازشون عبور بدین
۰۱ آبان ۹۸ ، ۲۳:۵۷ حمید رضا زارع

وببخشید ایا با ولتاژ3.5میشه به tecفن وصل نکرد و فقط ورق الومینیم گذاشت در ضمن زود زود خاموش روشم میشه که گرما از الومینیم بره پس از مدتی خراب نشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام

سیستم ترموالکتریکی ای رو دارم به طور آزمایشگاهی می سازم که قراره از یک ماژول teg استفاده کنم که در سمت گرمش از pcm  برای دمپ کردن نوسانات حرارتی هیتر به عنوان منبع گرم و در سمت سردش از فن استفاده کنم. به این ترتیب زمان پایداری دما در سمت گرم بالا رفته و می تونم ولتاژ یکنواختی رو در زمان بیشتری از teg  بگیرم.

خواستم خواهش کنم بهم کمک کنید چطور باید یک ماژوا مناسب برای این طرح انتخاب و خرید کنم؟

بسیار بسیار ممنونم...

سلام من یه دانش آموزم و میخواستم یه دستگاهی رو اختراع کنم که بدون استفاده از برق بتونم برق دستگاهی رو که میخوام اختراع کنم رو تامین کنم آیا با استفاده از ترموالکتریک میتونم برق دستگاهی که ۳۰۰۰واتی هست تامین کنم

اگر دو فلز همجنس باشد چه اتفاقی می افته میشه تحلیل کنید سوالو

سلام خسته نباشید 

میخاستم بدونم اگر روش ترموالکتریک را برای روش پیزوالکتریک استفاده کنیم

چه می‌شود ؟

ممنون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی